Telemarketing kojarzy się głównie z konsultantami, którzy przedstawiają ofertę zgodnie z odgórnie narzuconym schematem. Czasem scenariusz rozmowy jest mocno wyczuwalny, innym razem konwersacja przebiega naturalnie. Tak czy inaczej, telemarketerzy zazwyczaj korzystają ze skryptów, będących podstawowym elementem tej formy kontaktu z Klientami. To ważne, ale nie jedyne zagadnienie wpływające na skuteczność telemarketingu. Czym jeszcze powinieneś się zająć, aby stworzyć skuteczną kampanię call center?
Przygotowanie kampanii telemarketingowej
Jeszcze zanim przystąpisz (najlepiej z pomocą fachowca) do kreślenia scenariuszy rozmowy, musisz jasno określić, z kim właściwie chcesz się komunikować. W kręgu Twojego zainteresowania są niewielkie firmy z Wielkopolski, placówki edukacyjne na Śląsku czy może emeryci w całej Polsce? Warto dokładnie zapisać charakterystykę grupy docelowej, aby współpraca z firmą prowadzącą kampanie telemarketingowe przyniosła jak najlepsze efekty.
Równie istotne jest dokładne przemyślenie całego procesu sprzedaży i dostosowanie rodzaju telemarketingu do produktu. Co powinno wydarzyć się w wyniku udanej rozmowy z klientem? Czy telemarketer ma umówić handlowca, który przyjedzie do potencjalnego kontrahenta czy też można od razu wysyłać umowę? Naturalnie, ścieżka sprzedaży zależy od produktu, a jej precyzyjne zaplanowanie i zapisanie pozwala na zwiększenie skuteczności działań call center.
Nadzór nad telemarketingiem
Obok solidnego przygotowania call center, drugim filarem kampanii telemarketingowej jest efektywny nadzór. Dobrze, gdy firma prowadząca kampanię deleguje do współpracy z Twoim przedsiębiorstwem swojego opiekuna, dbającego o jakość usługi i jej wykonanie w zgodzie z ustaleniami. Opiekun powinien koordynować pracę konsultantów i monitorować efekty. Równie istotny jest stały kontakt ze zleceniodawcą i bieżące raportowanie wyników. Takie podejście pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu kampanii oraz szybką optymalizację, jeżeli działania są nieskuteczne lub zmienia się charakter oferty.
Co po rozmowie?
Warto zadbać również o to, by kontakt klienta z Twoją marką nie kończył się wraz z naciśnięciem czerwonej słuchawki na telefonie. Skuteczność telemarketingu będzie znacznie wyższa, jeżeli rozmówca otrzyma podsumowanie oferty lub innych przedstawionych informacji w formie maila. Dzięki temu potencjalny klient będzie mógł w każdej chwili przypomnieć sobie szczegóły propozycji, którą otrzymał, przemyśleć ofertę i oddzwonić, jeśli zdecyduje się na współpracę. W związku z tym należy postarać się również o dostępność dla klientów – mailową lub telefoniczną. To ważne, aby każda osoba, która po namyśle zainteresowała ofertą Twojej firmy, mogła łatwo zadać dodatkowe pytanie lub zgłosić chęć współpracy.