Chcesz rozpocząć działania marketingowe w swojej firmie lub czujesz, że dotychczasowe metody wymagają korekty i uporządkowania? Na bazie wieloletniego doświadczenia przygotowaliśmy dla Ciebie małą ściągawkę. Z tego artykułu dowiesz się, jak zacząć marketing w firmie, aby zwiększyć swoje szanse na sukces. Zapraszamy do lektury i do wdrożenia naszych wskazówek w praktyce.
Zrozum specyfikę swojej firmy i jej otoczenia
Pierwszym krokiem powinno być dokładne zrozumienie specyfiki swojej firmy oraz jej otoczenia. Tak naprawdę to stanowi punkt wyjścia do jakichkolwiek działań marketingowych firmy. Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań, w tym m.in.:
- co sprzedaje/oferuje Twoja firma?
- kto jest odbiorcą usług lub produktów Twojej firmy?
- kto jest bezpośrednią konkurencją?
- jaki masz udział w rynku w porównaniu z konkurencją?
- jaki jest obecny wizerunek Twojej firmy?
- jakie metody marketingowe stosowano dotychczas?
Na tym etapie warto też przeprowadzić profesjonalną analizę SWOT, czyli ocenić mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także szanse i zagrożenia, które występują.
Jaki cel marketingowy chcesz zrealizować?
W zależności od sytuacji danej firmy, może ona mieć różne cele marketingowe. Niezwykle ważne jest to, aby jasno go zdefiniować. Jednocześnie cel ten powinien być możliwy do realizacji. Stawianie sobie nierealnych założeń demotywuje oraz może prowadzić do podejmowania błędnych decyzji pod wpływem emocji i związanych z tym strat finansowych. Podstawowe cele działań marketingowych to m.in.:
- generowanie leadów;
- poprawa wizerunku i rozpoznawalności marki;
- generowanie sprzedaży;
- budowanie lojalności klientów;
- dosprzedaż produktów lub usług.
Przygotowanie konkretnego, mierzalnego i terminowego celu wpływa na poprawę determinacji w prowadzonych działaniach marketingowych oraz ułatwia ich realizację. To niezwykle ważny punkt w procesie budowania skutecznej strategii.
Dokładne zdefiniowanie person zakupowych/grup docelowych
Kolejnym krokiem jest precyzyjne zdefiniowanie swoich grup docelowych i występujących w nich person zakupowych. Im więcej dowiesz się o swoich klientach, ich potrzebach, wyzwaniach oraz specyfice codziennego życia, tym lepiej trafisz do nich ze swoją ofertą. Jednocześnie precyzyjniej przygotujesz przekaz informacyjny i marketingowy, personalizując go pod daną personę zakupową. Wpływa to na lepsze efekty prowadzonej kampanii, poprawę wskaźnika ROAS oraz zmniejszenie kosztów prowadzonych działań poprzez redukcję zjawiska przepalania środków na dotarcie do nieodpowiedniej grupy docelowej.
Dobór kanałów komunikacji i metod marketingowych do danej grupy docelowej
Każda grupa docelowa jest nieco inna. Poszczególne osoby inaczej spędzają czas wolny i dostępne są w innych kanałach przekazu. Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie tego aspektu i dobranie takich kanałów komunikacji i działań reklamowych, które zapewnią lepsze dotarcie i większą skuteczność. Oczywiście pod uwagę bierze się też efektywność kosztową danego działania. Do potencjalnych kanałów komunikacji marketingowej należą m.in.:
- banery reklamowe online;
- reklamy Google Ads, Meta Ads itd.;
- e-mail marketing;
- telemarketing;
- influencer marketing;
- marketing bezpośredni;
- telewizja;
- radio;
- itd.
Możliwości jest sporo. Obecnym standardem jest korzystanie z efektu synergii i stawianie na omnichannel, czyli marketing wielokanałowy. Oczywiście decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona dokładną analizą plusów i minusów poszczególnej metody. Wszystko po to, aby wdrażać skuteczne działania marketingowe.
Bieżąca analiza i optymalizacja
Każda kampania marketingowa powinna podlegać dokładnej analizie. Pozwala to na sprawdzenie wybranych kanałów dotarcia oraz ocenę ich skuteczności. Dzięki temu można wyciszyć działania mniej konwertujące i postawić na te, które przynoszą najlepsze rezultaty pod względem finansowym. To prosta droga do optymalizacji kosztów marketingu w firmie oraz do budowy stabilnej pozycji rynkowej. Na tym etapie warto korzystać z nowoczesnych narzędzi analitycznych. Kluczem jest jednak prawidłowe odczytywanie zawartych w nich danych i podejmowanie na ich podstawie strategicznych decyzji.
Kompleksowo poprowadzimy dla Ciebie marketing
Wiesz już, w jaki sposób rozpocząć działania marketingowe w swojej firmie. Bardzo ważne jest to, aby do każdego etapu podchodzić z należytą starannością i uwagą. Nawet małe błędy mogą zaważyć na wynikach, dlatego ich analiza i szybka reakcje pomagają w ich poprawie. Zacznij od tego, jaka jest Twoja firma i na jakim etapie się znajduje. Dobrze zrozum swoje silne i słabe strony, a także oczekiwania grupy docelowej. Dobierz skuteczne kanały i analizuj wyniki prowadzonych działań w czasie rzeczywistym.
Potrzebujesz pomocy? Jako Directan oferujemy kompleksowy marketing dla firm. Sprawdzimy Twoje dotychczasowe działania i przygotujemy dla Ciebie indywidualną strategię. Następnie poprowadzimy ją, skupiając się na realizacji wspólnie założonego celu marketingowego i biznesowego. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z naszym ekspertem.