Podstawą sukcesu biznesowego jest regularne pozyskiwanie wartościowych kontaktów sprzedażowych. Dobrej jakości baza klientów umożliwia prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych i sprzedażowych. Stale należy ją uaktualniać i poszerzać. Jako Directan dokładnie zdajemy sobie z tego sprawę. W tym artykule przedstawimy Ci kilka sprawdzonych sposobów na to, jak stworzyć bazę danych jakościowych kontaktów.
Po co Ci baza klientów?
Rozwój technologii i możliwości marketingowych sprawił, że na znaczeniu zyskały bazy danych. Im więcej wiesz o swoich klientach i leadach sprzedażowych, tym trafniej możesz odpowiedzieć na ich potrzeby. Informacje te przydają się przy: tworzeniu oferty, treści komunikacji, tożsamości marki czy też targetowaniu kampanii marketingowych i sprzedażowych. Od jakiegoś czasu na znaczeniu zyskał marketing baz danych, a informacje o klientach są niezwykle cennym zasobem każdej organizacji. Wiesz już, po co Ci baza klientów. Teraz dowiedz się, jakie są skuteczne sposoby tworzenia baz danych.
Gdzie szukać kontaktów?
Zastanawiasz się nad tym, jak budować marketingowe bazy danych? Wysoką skutecznością charakteryzuje się kilka podstawowych kanałów dotarcia. Z doświadczenia wiemy, że przedsiębiorcy decydują się na korzystanie z kilku z nich jednocześnie. W ten sposób można zmaksymalizować efekty oraz jeszcze lepiej pozyskiwać dane do potencjalnych klientów. To one stanowią później punkt wyjścia do przygotowywania i realizacji strategii sprzedażowych i marketingowych. Poniżej przedstawiamy kilka naszych rekomendacji, jak zrobić bazę danych, która konwertuje.
Udział w spotkaniach branżowych i targach
Od lat sprawdzonym sposobem na pozyskiwanie kontaktów jest udział w spotkaniach branżowych, targach, konferencjach czy też śniadaniach biznesowych. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu bazy kontaktów, to skup się przede wszystkim na networkingu i wymianie wizytówek. Z jednego wydarzenia możesz pozyskać nawet od kilkudziesięciu do kilkuset wartościowych leadów. Jak to zrobić? Wykorzystaj każdą okazję do krótkiej rozmowy, poznania specyfiki działalności rozmówcy oraz wymiany wizytówkami. Oczywiście umów się na wymianę kontaktów mailowych po wydarzeniu. To pewne zobowiązanie obu stron do tego, aby utrzymać kontakt.
Po powrocie z wydarzenia zbierz wszystkie wizytówki, wprowadź dane do systemu (np. system CRM, Excel) oraz wyślij maila z podziękowaniem za rozmowę, oraz z prośbą o nakreślenie szerszego kontekstu działalności prowadzonej przez drugą stronę. Na tym etapie będziesz w stanie dokonać wstępnej kwalifikacji kontaktu pod kątem potencjału nawiązania współpracy lub dostarczenia mu usług i produktów. To skuteczny sposób na budowanie bazy, która konwertuje.
Organizacja webinarów
W ostatnich latach coraz chętniej bierzemy udział w wydarzeniach organizowanych online. Jeżeli specyfika Twojej działalności to umożliwia, to wypróbuj strategii prowadzenia webinarów edukacyjnych. W ich trakcie przekazuj uczestnikom wartościową wiedzę. Pomoże Ci to w budowaniu pozycji eksperckiej oraz sprawi, że odbiorcy wydarzenia poczują się docenieni. W ramach zapisu na webinar poproś uczestników o podanie swoich danych. Ich liczba i rodzaj zależą od Twoich potrzeb, jednak pamiętaj o tym, że zbyt dużo pól w formularzu rejestracyjnym może skutkować zwiększonym wskaźnikiem odrzuceń. Budowa bazy danych w oparciu o kontakty z webinarów to sprawdzone wybór. Uczestnicy mają już zbudowaną określoną wartość i łatwiej doprowadzić do konwersji sprzedażowej.
Prowadzenie newslettera
Strategię edukacyjną możesz wdrażać także w ramach newslettera. Narzędzie to świetnie sprawdza się przy budowaniu bazy kontaktów. Oferując wysokiej jakości treści, zachęcaj nowych klientów do zapisywania się na newsletter. W ten sposób zdobędziesz ich adresy mailowe. Z czasem możesz kierować do tych osób konkretne kampanie mające na celu pozyskanie dodatkowych danych, czy też sprzedaż produktów lub usług.
Platformy społecznościowe i biznesowe – LinkedIn
Na co dzień wiele czasu spędzamy w internecie. Dotyczy to zarówno pracy, jak i czasu wolnego. Pod kątem generowania leadów biznesowych ciekawym wyborem jest platforma LinkedIn. To medium społecznościowe dla profesjonalistów. Pozwala m.in. na publikowanie treści. W ten sposób możesz dostarczać odbiorcom wiedzę oraz wchodzić z nimi w polemikę. LinkedIn to także narzędzie umożliwiające nawiązywanie kontaktów prywatnych poprzez zapraszanie użytkowników do grona znajomych oraz wysyłanie do nich personalizowanych wiadomości. To kolejny ciekawy kanał, dzięki któremu możesz budować bazę leadów sprzedażowych i rozszerzać działalność swojej firmy.
Stosowanie strategii lead magnetów
Internetowe kampanie marketingowe stosowane są powszechnie. Jak więc spróbować się wyróżnić i zdobyć dane potencjalnych klientów? Jednym z rozwiązań jest przygotowanie strategii kierującej ruch do pobrania lead magnetu. Może to być ciekawy e-book, film, podcast itd. Użytkownicy chcący uzyskać do nich dostęp, zobowiązani są do pozostawienia Ci swoich danych kontaktów. Dzięki temu Ty pozyskujesz cenne dane, a Twój potencjalny klient dostęp do treści, na których mu zależy. To układ win-win. Z czasem dane te możesz wykorzystać w ramach prowadzonej kampanii marketingowej lub sprzedażowej. Ruch do pobrania lead magneta kieruje się poprzez płatne kampanie online oraz w ramach prowadzonych działań contentowych.
Dobrej jakości bazy od Directan
Powyżej wskazaliśmy na kilka wybranych sposobów na pozyskiwanie wartościowych kontaktów biznesowych i tworzenie bazy danych. Jako Directan od lat wspieramy naszych klientów w całym procesie. Oferujemy jakościowe bazy B2B i B2C, dzięki którym skrócisz czas dotarcia do potencjalnych klientów oraz zwiększysz skuteczność swojego biznesu. Pomagamy w doborze baz pod konkretne potrzeby naszego partnera. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do kontaktu z naszym przedstawicielem. Świadczone przez nas usługi są zgodne z przepisami RODO. Naszym klientom gwarantujemy pełne bezpieczeństwo prawne.