Bez dwóch zdań jednym z elementów budowania sukcesu biznesowego firmy jest jej komunikacja z klientem. Dotyczy to zarówno komunikacji masowej w ramach kampanii reklamowych, jak i indywidualnej prowadzonej osobiście, telefonicznie lub mailowo przez przedstawicieli firmy. Sprawdź, co na ten temat sądzą eksperci agencji Directan Plus.
Jakie kanały wykorzystuje się do komunikacji z klientami?
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu liczba kanałów komunikacji z klientem była mocno ograniczona. Rozwój technologii sprawił jednak, że obecnie firmy mogą korzystać z różnych opcji, które dostosowuje się bezpośrednio do charakterystyki i oczekiwań grupy docelowej. Podstawowe formy komunikacji z klientem dzieli się na offline i online. Do tradycyjnych kanałów należą: spotkania osobiste, kontakt telefoniczny i SMS, katalogi i ulotki drukowane, reklamy wielkopowierzchniowe, reklamy radiowe i telewizyjne. W ramach komunikacji online wykorzystuje się narzędzia internetowe, w tym: email marketing, banery reklamowe, reklamy w mediach społecznościowych, komunikatory typu: Messenger, Skype, WhatsApp, katalogi online, strony internetowe itd.
Od czego należy dobór kanału do komunikacji?
Strategia komunikacji z klientem, dobór kanału oraz stylu komunikatów powinny być dobrane bardzo odpowiedzialnie na podstawie dokładnej analizy. Pod uwagę bierze się przede wszystkim standardy grupy docelowej, jej potrzeby oraz preferencje. Są one bezpośrednio związane ze specyfiką prowadzonej działalności oraz charakterystyką produktu lub usługi. Wszystko powinno być wyważone, aby komunikacja była prowadzona na odpowiednim poziomie pod kątem stylu oraz ze smakiem. Od jej jakości w dużej mierze zależy skuteczność prowadzonego biznesu oraz wizerunek firmy w grupie jej głównych interesariuszy.
Jakie techniki wpływają na poprawę jakości komunikacji firmy?
- aktywne słuchanie klienta (bilans: 80% mówi klient, 20% mówi sprzedawca);
- jasność i zwięzłość komunikacji;
- wyważona empatia (zrozumienie klienta jest bardzo ważne);
- pozytywne komunikaty i nastawienie (nawet w przypadku trudnych odbiorców);
- dbanie o ciągłość kontaktu (utrzymanie ciągłości komunikacji jest ważne w kontekście utrzymania klienta w dłuższej perspektywie).
Indywidualne podejście do każdego klienta
Jak podejść do trudnego klienta?
Najwięcej samokontroli wymaga komunikacja z trudnym klientem. Przedstawiciel firmy może spotykać się wówczas z nieprzychylnymi opiniami, a nawet z obrazą. Mimo tego należy zachować pełen profesjonalizm i wysoki standard komunikacji, aby nie zaszkodzić wizerunkowi firmy. Jednocześnie należy wyznaczyć drugiej stronie nieprzekraczalne granice i o nich zakomunikować. Jeżeli rozmowa z trudnym klientem ma charakter obraźliwy, to należy poinformować go o tym, że nie będzie kontynuowana, jeżeli jej ton sie nie zmieni.